رایج ترین اشتباهات در چیدمان داخلی منزل؛کارهایی که بهتر است هرگز انجام نشوند

قطعا برایتان پیش آمده است که جهت چیدمان منزل و یا دفتر کارتان مدت ها وقت صرف می کنید،تصاویر مختلفی در اینترنت جستجو می کنید تا از آن ها ایده بگیرید،از نمایشگاه های متنوعی دیدن می کنید تا در پایان مدل محبوب تان را انتخاب کنید؛اما مدتی بعد،دکوراسیون تان به چشم تان نمی آید و از خودتان می پرسید که آیا این همان دکوراسیونی است که برای آن هزینه و زمان خود را صرف کرده اید؟!اگر می خواهید علت این امر را متوجه شوید،تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

درواقع اصلی ترین علتی که موجب می شود بعد از مدتی احساس کنید چیدمان و دکوراسیون تان چنگی به دل نمی زند،برخی اشتباهات رایج و نادیده گرفتن اصول و قوانینی است که رعایت آن ها در چیدمان داخلی منزل،برای داشتن یک دکوراسیون ایده آل لازم و ضروری اند.

یکی از مشترک ترین دلایل نارضایتی از چیدمان در بین افراد،عدم آگاهی و شناخت از اصول و قوانین لازم در طراحی چیدمان داخلی منزل است. مثلا اینکه خیلی از افراد به میز رزین برای استفاده به عنوان میز ناهارخوری و یا در محیط های کار به انواع میزهای روستیک برای میز کنفرانس علاقه دارند ولی ان موضوع که چگونه میز رزین و یا سایر محصولات رزینی را با دیگر وسایل همخوانی دهیم هم موضوعی مهم و قابل توجه است. غالب افراد با وجود عدم آگاهی از این اصول به طراحی و چیدمان دکوراسیون خود می پردازند و بعد از مدتی،ناهماهنگی های موجود،خود را بیش از قبل نمایان می سازند و آن هنگام است که متوجه می شوید اصولی که باید از ابتدا مدنظر قرار می دادید را،نادیده گرفته اید.

درحالی که این اصول،اصولی کاملا ساده اند و رعایت آنها اصلا کار دشواری نیست؛تنها کافی است برخی از رایج ترین اشتباهات در بین افراد،که عاداتی غلط و روتین اند و از عدم آگاهی صحیح از همین اصول و قوانین کاملا ساده در طراحی دکوراسیون،ناشی می شوند را بشناسید و آن ها را تکرار نکنید.

رایج ترین اشتباهات در طراحی چیدمان و دکوراسیون

  • عدم شناخت سبک:شناخت سبک دکوراسیون،اولویتی بسیار مهم است؛درواقع این سبک است که به شما می گوید چه چیزی را انتخاب کنید و انتخاب سایر متریال را به شما نشان می دهد؛کوچک ترین ناهماهنگی با سبک به سرعت خود را نشان می دهد و جلوه و زیبایی فضا را کنار می زند؛در نتیجه بهتر است انواع سبک را بشناسید و با توجه به سلیقه ی تان،سبک مورد علاقه تان را انتخاب کنید و متناسب با آن به طراحی و چیدمان سایر المان های دیگر بپردازید. مثلا اگر از محصولات رزینی مثل میز رزینی, جلومبلی رزینی و …  در چیدمان منزل و یا محیط کار استفاده کرده‌اید, بهتری است در انتخاب رنگ برای سایر وسایل به رنگ رزینی که مثلا میز ناهارخوری شما دارد دقت کنید.

 

  • عدم ارزیابی فضا:بسیاری از افراد بدون درنظر گرفتن فضا و متراژ خانه،اقدام به انتخاب و خرید وسایل منزل می کنند؛اگر متریال انتخابی شما از نظر اندازه و ابعاد با فضای شما همخوانی نداشته باشد،تعادل بصری را برهم می نزند.به همان میزان که وسایل بزرگ و جاگیر فضا را شلوغ تر جلوه می دهند،وسایل کوچک تر فضا را خالی و خلوت نشان می دهند که در هر دو صورت امر مطلوبی نیست؛در نتیجه با توجه به میزان فضایی که در اختیار دارید به انتخاب بپردازید. دقت در انتخاب ابعاد بسیار مهم است. قبلا در مجله زبتوک برای انتخاب ابعاد مناسب میز تلوزیون راهنمایی را برای استفاده شما به نگارش در آورده‌ایم . برای مطالعه این راهنما میتوانید اینجا را کلیک نمایید.

 

  • عدم نورپردازی مناسب:به همان اندازه که به روشنایی فضا و اتاق ها تأکید می کنید،باید به نورپردازی صحیح به سایر متریال از جمله مبلمان،تابلوها،وسایل دکوری و…اهمیت بدهید؛منظور از نورپردازی مناسب فقط روشنایی و عدم تاریکی فضا نیست،بلکه انتخاب یک آباژور یا لوستر مناسب با فضا،نصب تعداد لامپ های مورد نیاز در یک فضا،یک پنجره با ابعاد مناسب،استفاده از لامپ های تزئینی و رنگی کوچک و…می تواند به ایجاد تعادل نور در فضا کمک کند و موجب نورپردازی مناسب به قسمت های مختلف دکوراسیون شود.

نورپردازی به فضا

نورپردازی به فضا

نورپردازی مناسب به فضا

نورپردازی مناسب به فضا

  • استفاده ی زیاد از انواع تابلو و دیوارکوب ها:توجه داشته باشید همانطورکه استفاده از تابلو های هنری و انواع عکس ها و آویز ها می تواند دیوار ها را از حالت یکنواختی و سادگی شان خارج کند،استفاده ی بیش از حد از آن ها،نتیجه ی عکس درپی خواهد داشت و دکوراسیون شما را به یک گالری هنری تبدیل خواهد کرد.در استفاده از تابلوهای هنری و انواع تابلو عکس ها،در انتخاب ابعاد،سایز،نوع قاب،ارتفاع مناسب برای نصب آن ها و…دقت کنید و متناسب با سطح دیوار آن ها را به کار ببرید.یک پیشنهاد عالی برای آن دسته از افرادی که تعداد زیادی تابلو و عکس دارند و مایل اند تا از همه ی آنها استفاده کنند،این است که یکی از دیوار های خانه را تنها به آن ها اختصاص داده و یک نمایشگاه عکس و یا یک گالری هنری ایجاد کنید. برای اینکه در مورد وسایل دکوری ایده بگیرید مقاله سی وسیله دکوری جذاب میتواند برای شما الهام بخش باشد. همچنین می‌توانید برای استفاده از وسایل دکوری و تابلوهای هنری از دیوار های راهرو ها،راه پله و یا فضای دیوار های اطراف اتاق ها که معمولا کمتر به طراحی و استفاده از آن ها پرداخته می شود که خود یکی از رایج ترین اشتباهات در طراحی دکوراسیون محسوب می شود،استفاده کنید.

طراحی مناسب دیوار راهرو

طراحی مناسب دیوار راهرو

طراحی مناسب دیوار راه پله

طراحی مناسب دیوار راه پله

  • به نمایش گذاشتن بیش از حد انواع اکسسوری و لوازم دکوری:استفاده ی بیش از حد از انواع ظروف و لوازم دکوری،انواع اکسسوری و…یکی از رایج ترین اشتباهات،در چیدمان داخلی منزل است؛ به عنوان مثال ما هم قبول داریم که محصولات رزینی مانند میز رزین جلوه و زیبایی خاصی دارد, ولی در عین حال استفاده بیش از حد از محصولات رزینی در دکوراسیون هم باعث می‌شود بعد از مدتی برای چشم شما خسته کننده به نظر برسند. ما با اینکه در زبتوک تولید کننده و صادر کننده انواع محصولت رزینی و روستیک هستیم اما در مشاوره های طراحی دکوراسیون داخلی همواره به مشتریانمان تاکید میکنیم که هارمونی لازم بین اجزای دکوراسیون اولین اصل و جزء اساسی در زیبایی است. شاید شما کلکسیونی از انواع ظروف آنتیک و قیمتی و لوازم دکوری داشته باشید،اما این امر نباید موجب شود که در استفاده از آن ها زیاده روی کنید و همه ی آن ها را به نمایش بگذارید و فضای بصری دکوراسیون را اشباع کنید؛شما می توانید به راحتی آن ها را در کمد های خود نگهداری کنید و با توجه به تغییرات فصل ها در تغییر تم و فضای دکوراسیون خود از آن ها بهره بگیرید.

 

  • ست کردن همه ی وسایل:نمی گوییم که ست کردن وسایل یک تکنیک اشتباه در چیدمان داخلی منزل است ولی اگر همه ی وسایل را ست انتخاب کنید،درواقع جذابیت خاصی در فضا دیده نخواهد شد؛درحالی که با ایجاد تنوع و تضاد جزئی،فضا از حالت یکنواختی خارج می شود و بهترین روش برای ست کردن وسایل این است که دو یا تعدادی از آن ها را باهم ست انتخاب کنید؛با این کار هم به ایجاد تنوع کمک کرده اید با ست کردن بخشی از آن ها از ایجاد یکنواختی اجتناب کرده اید.

 

  • محدود کردن دکوراسیون به یک رنگ:بدون تعارف،اگر تنها از یک رنگ استفاده کنید،هیچ جذابیتی چشم مهمان و یک بیننده را نمی نوازد! اینکه رنگ دیوار ها،رنگ متریال،پرده ها،مبلمان و…را تنها محدود به یک رنگ خاص کنید و بخواهید همه چیز ست به نظر برسد،درواقع موجب می شوید که زیبایی هیچ متریالی به چشم نیاید؛درصورتی که با استفاده از تنالیته های متنوع و حتی متضاد با رنگ اصلی دکوراسیون،آن را از حالت یکنواختی خارج می کنید و به آن جذابیت می بخشید.از استفاده از رنگ های متنوع نهراسید،اطمینان داشته باشید در طراحی منزل تان،به طیفی از رنگ های متنوع در کنار هم نیاز دارید نه تنها یک رنگ خاص.بهتر است درباره ی فنگ شویی و روانشناسی رنگ ها کمی مطالعه داشته باشید تا با آگاهی به استفاده و انتخاب رنگ های مناسب با چیدمان بپردازید.

استفاده از رنگ های مختلف در طراحی فضای نشیمن

استفاده از رنگ های مختلف در طراحی فضای نشیمن

استفاده از رنگ های مختلف در طراحی دکوراسیون

استفاده از رنگ های مختلف در طراحی دکوراسیون

  • چیدمان نامناسب:در هنگام چیدمان وسایل باید همه ی هنر تان را به کار بگیرید زیرا زیبایی دکوراسیون،تا میزان زیادی به نظم و تقارن یک چیدمان صحیح،پایبند است؛ابتدا نقطه ی کانونی را مشخص کنید؛منظور از نقطه ی کانونی مکانی است که سایر وسایل حول محور آن نقطه قرار می گیرند؛مکان قرار گیری تلویزیون و یا شومینه می تواند به عنوان نقطه ی کانونی محسوب شود.البته نقطه ی کانونی نمی تواند محدودیتی برای چیدمان وسایل ایجاد کند،می توانید از قسمت های مختلف فضا برای ایجاد یک نقطه ی کانونی بهره بگیرید و بسته به میزان فضا دو یا چند نقطه ی کانونی ایجاد کنید.از چسباندن مبلمان و فرش،به دیوار ها اجتناب کنید؛حتی اگر فضای کوچکی در اختیار دارید،اجازه دهید بین مبلمان و فرش،تا دیوار ها مقداری فاصله وجود داشته باشد؛این فاصله می تواند به بزرگ تر نشان دادن فضا کمک کند.از فرش های خیلی کوچک و بزرگ استفاده نکنید؛حتما قبل از خرید فرش فضا را اندازه گیری کنید تا بدانید چه فرشی با چه ابعادی نیاز دارید.در قرار دادن پایه های مبلمان و سایر وسایل روی فرش ها دقت کنید.وسایلی مانند میز کنسول،میز تلویزیون و آباژور بهتر است روی فرش قرار نگیرند.

چیدمان صحیح نشیمن

چیدمان صحیح نشیمن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟